Social media
Ubrania - temat powtarzający się do znudzenia. Co zrobić, żeby zajęcia były ciekawe, a dzieci uważnie słuchały?
Zróbmy razem pranie!
Uwierzcie, że dla maluchów temat jest niezwykle interesujący! A gdy jeszcze mogą dodać proszek, a pralka zaczyna wirować? Jest ktoś chętny?;-)
1. Opis
W tym wpisie przedstawię dwie wersje zabawy. Jedna uwzględnia oklejanie kartonów, druga - to wersja instant! Wrzuciłam gotowca do wydrukowania, który zastąpi kartony, a Wam zapewni pralkę najmniejszym możliwym sumptem;-) Szczegóły poniżej.
2. Instrukcja
Co tym razem się przyda? Otóż:
- karton, albo papierowa torba,
- jednolite kartki do oklejenia kartonu, albo mój wydrukowany gotowiec,
- kartka papieru z bloku technicznego na ubrania (chyba że laminujecie, to rysunkowy też się nada),
- małe (lekkie!) klamerki do ubrań,
- sznurek.
**** - ewentualnie pompony.
Krok po kroku:
1. Karton oklejamy jednolitym kolorem. Użyłam do tego samoprzylepnych kartek (szukajcie pod Papier samoprzylepny A4 matowy). Swoją drogą jest to jeden z moich ulubionych materiałów, z którego korzystam bardzo często. Zdecydowanie polecam nabyć opakowanie. Oszczędzamy sobie klejenia, lepienia i brudzenia, a przede wszystkim czasu.
2. Markerem rysujemy pralkę, chyba że zamiast rysowania wykorzystacie mój projekt pralki, który wrzuciłam do Biblioteki plików? Z tego gotowca wyjdzie pralka o wielkości A4. Plik dostępny też tutaj (klik).
3. Wycinamy otwór i gotowe.
*ProTip: Dobrze jest zrobić otwór wystarczająco duży, by weszły flashcards z ubraniami, chyba że (do czego Was zachęcam) macie wycięte ubrania z papieru. Jeśli takich nie macie, to poniżej dajcie znać w komentarzu, a ja wrzucę plik do wydrukowania. Pokolorujcie wedle uznania, albo lepiej! Niech dzieci pokolorują! Gdy będą wiedziały, jak ważne jest ich zadanie - na pewno podejdą zaangażowane do tematu. Poza tym zajęcia plastyczne w języku obcym też są świetną zabawą;-)
*ProTip: Jeśli macie małe dzieci we własnych domach - podbierzcie im trochę ubrań. Będzie można wyprać prawdziwe ubrania, a Wy się nie narobicie;-) Albo potraktujcie to jako urozmaicenie następnych zajęć.
3. Zastosowanie
W jaki sposób wykorzystać pralkę? Śpieszę z moimi propozycjami.
Nauka słownictwa
Na początku wykorzystajcie same ubrania. Gdy dzieci zapoznają się ze słówkami, przejdźcie do kolejnych zabaw.
Na hasło
Rozkładamy ubrania w środku naszego koła, wypowiadamy określone słowo, a dzieci kolejno odnajdują rzecz i wkładają do pralki.
Tak czy Nie
Pytajcie, co można włożyć do pralki, a co nie. Czy można mieszać ze sobą kolory. Dzieci będą decydować o każdej rzeczy, odpowiadając tak/nie (możecie użyć do tego plakietek, które zrobione raz, posłużą nam wielokrotnie - odsyłam do Biblioteki plików).
Opisywanie cech charakterystycznych
Opowiadajcie, w jakich kolorach są ubrania, co mają charakterystycznego. Pokazujcie na sobie, pokazujcie na innych dzieciach. Mówcie, że jest to coś, co ma na sobie konkretne dziecko, a reszta musi odgadnąć o czym mowa. Zdolności aktorskie mile widziane;-)
Pełna samodzielność
W pewnym momencie zauważycie, że dzieci są w stanie same nazywać. co wkładają do pralki. Można to zrobić na kilka sposobów:
- ubrania rozkładacie na środku koła, a dzieci kolejno same wybierają, co chcą nazwać i wsadzić do pralki,
- układacie stosik i dzieci muszą robić to w określonej przez Was kolejności (zawsze przydają się koła ratunkowe, aby inni mogli pomóc w razie potrzeby),
- ubrania trzymacie w torebce/pudełku, a dzieci losują i nazywają - pełna przypadkowość.
Nie zapomnijcie naśladować głosem włączania programu prania, następnie wirowania (uwaga, pralka musi się ruszać!;-) ). Jeśli macie ochotę, możecie użyć pomponów, jako proszku do prania. Zawsze można porozmawiać o kolorach tych pomponów i czy na pewno dobrze wypiorą rzeczy wrzucone do pralki.
Wywieszamy pranie
Potem już tylko sznurek, klamerki i dzieci mają kolejną okazję do ćwiczenia słówek, zwrotów.
Och, i jak zwykle będę bardzo wdzięczna za Wasze przemyślenia, pomysły i wskazówki!
Pozdrowienia!
Asia
@uczewprzedszkolu